sobota, 28 maja 2011

"Cukiernia pod Amorem. Cieślakowie" M.Gutowska-Adamczyk


„ Nie znaczy to jednak, że przestała cokolwiek czuć do Seweryna. Właśnie dlatego, że wciąż był dla niej kimś ważnym, spróbowała tej, wyczytanej w którymś z francuskich romansów, taktyki. „Bądź niedostępna - tłumaczyła tam jedna dama drugiej- a będziesz pożądana. Bądź nieuchwytna i nie do zdobycia, a będziesz upragniona. Im jesteś łatwiejsza, tym szybciej się tobą znudzi. Im trudniejsza, tym wyższa twa wartość”.

Druga część Cukierni pod Amorem okazała się jeszcze lepsza niż poprzednia. Nie dlatego, że inaczej napisana, a dlatego, że podejmuje ciekawsze czasy naszego społeczeństwa. Zajezierscy to jeszcze dziewiętnasty wiek. Cieślakowie to wiek dwudziesty, czasy wojen ale i rozwoju w kraju kultury i nauki. 

Jak było w części poprzedniej mamy dwa wątki. 1995 Iga. Młoda dziewczyna. Szuka rozwiązania zagadki rodzinnego pierścienia odnalezionego w podziemiach Gutowa.1890-1939  Zajeziersscy, Cieślakowie, Coonor, Troszyn. Przodkowie ziem Gutowa i ich potomkowie, którzy rozjechali się po świecie.
 
Ewidentnie widać, że wątek współczesny nadal skromniejszy, jednak tym razem go doceniłam. Wydarzenia z  współczesności napędzają moją ciekawość. Wspomnienia czytałam z jeszcze większą ciekawością licząc, że natrafię na jakąś wskazówkę, I jestem naprawdę ciekawa młodości pani Celiny. 

Bardzo łatwym językiem pisana książka, która pochłonęła mnie całkowicie. I nie liczcie, że rozwiązanie znajdziecie w tej części. Autorka trenuje naszą cierpliwość. Trzeba poczekać do jesieni, kiedy pojawią się w księgarni Hryciowie. 

Wspomniałam, że ta część jest jeszcze ciekawsza niż poprzednia. To ze względu na zmianę obyczajowości Polskiego społeczeństwa. Wychodzimy z typowej wsi, mimo, że bogatej do miasta. Pojawia się Płock, Lublin, Warszawa ale i Rosja, Francja i Ameryka. Najbardziej rozwinięty wątek Giny(Grażyny). Dziewczyna ze wsi podąża do miasta za swoimi marzeniami. Jej rozterki, marzenia, smutki i pragnienia. Czytelnik ma wrażenie, że czyta jej pamiętnik. Obserwujemy jak zmieniała się moda, kultura i przemysł. Jednocześnie mamy szansę obserwować zmiany na wsi. Dalsze dzieje Tomasza i jego rodziny. Grabienie kraju przez wojnę, bunty chłopstwa i próba zachowania tradycji. I wierzcie mi, nudne to nie jest. 

Nie będę opisywać losów bohaterów, bo i wielu recenzjach można się z tym spotkać, poza tym uważam, że czytelnik miałby zero przyjemności. Idealnie osadzona w latach przed i między wojennych powieść dla tych, którzy lubią obyczajową literaturę jak i dla tych lubiących powieści z historią w tle. 

Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Okładka: miękka
Ocena 6/6!!

2 komentarze:

Evita pisze...

"Cukiernia pod Amorem" należy do listy moich ulubionych książek :)
Z niecierpliwością czaekam na kolejny trzeci tom.

Kasieńka pisze...

Słyszałam wiele dobrego na temat "Cukierni pod Amorem".
Nawet ją kupiłam, ale jest teraz wiele kilometrów ode mnie, czekam na nasze ponowne spotkanie i moje wrażenia po przeczytaniu książki.
Pozdrawiam,
Kass